یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر ویژه شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۰:۴۳:۲۸

پارس جنوبی و توسعه ترانزیت خارجی

باشگاه خبری فراساحل: کشور ما به‌واسطه قرارگیری در کریدورهای ترانزیتی، دارای مزیت‌های مهم حمل و عبور خارجی کالا بوده، از این رو نقش اساسی در تجارت جهانی و منطقه‌ای به‌عهده دارد. وجود توافق نامه‌های همکاری فی‌مابین ایران و سایر کشورها بالاخص همسایگان در زمینه استفاده از مسیرهای ترانزیتی کالا در کشورهای مورد توافق، علاوه بر استحکام مناسبات سیاسی، موجب رونق داد و ستد و مبادلات بازرگانی خواهد شد. استقرار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) در مجاورت استان‌های فارس و هرمزگان مرز مشترک آبی با کشورهای همجوار و مخزن مشترک گازی که هشت درصد کل گاز دنیا را در بر گرفته، موقعیت ممتاز و منحصر بفرد جهت تحرک در اقتصاد ملی و منطقه‌ای و فصل نوینی در مبادلات تجاری بین المللی رقم زده است.

ترانزیت کالا (عبور خارجی) عبارت از ارسال کالاهای خارجی از کشور همسایه به کشور دیگر با عبور از خاک ایران است. بدین صورت که کالای ترانزیتی از یک نقطه مرزی کشور وارد شده و از نقطه مرزی دیگر خارج می‌شود لذا از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض گمرکی معاف است. از آن‌جایی که در منطقه ویژه پارس جنوبی زیر ساخت‌های مناسب و مطلوب توسعه نظیر شبکه‌های وسیع ارتباطی، بنادر مجهز و متعدد با کاربری‌های متنوع، طراحی و احداث شده و از طرف دیگر مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، بستری آماده و مطلوب جهت افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه مهیا شده است. ایجاد یارد کانتینری و پست‌های متعدد پهلوگیری شناورهای عظیم در مجتمع بندری پارس، بندر پیشرفته با تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری در اسکله صادراتی پتروشیمی، وجود بندر تخصصی بانکرینگ (مخزن داری) سوخت و مشتقات نفتی فراسکو، اسکله LNG (مایع سازی) با پسکرانه‌های وسیع از جمله ظرفیت‌های تأثیر گذار بر توسعه فعالیت‌های ترانزیتی منطقه است.

وجود زیرساخت‌های مذکور زمانی رونق فعالیت‌های ترانزیتی خصوصا در حوزه انرژی را توجیه پذیرتر می‌کند که گمرک مستقر در منطقه بصورت شبانه روزی مجاز به انجام کلیه رویه‌های گمرکی قانونی بوده لذا تاخیرات معمول در انجام فرایند ترانزیت خارجی به حداقل ممکن خواهد رسید. به‌نظر می‌رسد چنان‌چه همت مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه اقتصادی بر این امر مهم معطوف شود، می‌توان اولأ با انتقال احجام وسیعی از انواع کالاها و تجهیزات ترانزیتی که در بندر شهید رجایی بندرعباس منتظر نوبت دهی ترانزیتی بوده و ثانیأ تشویق موسسات حمل و نقل بین المللی که با کوتاه شدن مسیر انتقال کالا و کاهش زمان و هزینه، فعالیت‌های ترانزیتی از طریق منطقه ویژه پارس جنوبی مقرون به صرفه‌تر بوده، گامی‌موثر در زمینه اجرای عملی سیاستهای اقتصادی مقاومتی و رونق تجارت برداشته شود.


ذکر این نکته ضروری است که توسعه فعالیت‌های ترانزیتی کالا، تجهیزات و مشتقات نفتی هیچگونه خلل و آسیبی جهت انجام فعالیت‌های جاری منطقه در حوزه بالا دستی و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی ‌وارد نکرده؛ لذا تحرک در حوزه تجارت بین الملل، اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از نتایج مثبت اهتمام به این امر مهم است. در پایان یادآور می‌شود مطالب مطروحه تنها بخشی از قابلیت‌های منحصر بفرد منطقه ویژه پارس بر پایه اقتصاد مقاومتی بوده، امید است با همت دولت‌مردان متخصص و کوشا، با عزمی ‌جهادی اقدام‌های عملی موثر در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته شود.



  کد خبر : 2233
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :